Marie Barthelsson

Detta projekt är baserat på ett verkligt brottsfall från 1964 där mannen med berått mod berövade livet på sin hustru genom strypning, varefter han sänkte kroppen invirad i taggtråd ned i en älv. Brottet hade ägt rum i mina hemtrakter och väckte stor uppmärksamhet som ”taggtrådsmordet”. Jag hade av en tillfällighet kommit över detta domslut och jag fångades av den välskrivna och detaljerade rapporten. Efter att jag läst rapporten från början till slut fascinerades jag så mycket av denna familjetragedi att jag hamnade på en resa tillbaka till det förflutna. Jag följde domslutet exakt genom att fotografera de i protokollet nämnda platserna fram till det ställe där kroppen sänktes i älven invirad i taggtråd. Att fotografera landskapet blev mitt sätt att berätta slutet på en historia om en kvinna som under en stor del av sitt liv fick utstå misshandel.


SV

Marie Barthelsson arbetar med det avtryck en händelse ger i ett samhälle och hur det påverkar människorna på platsen för det skedda. Under en längre tidsperiod skapar händelsen emotionella sinnebilder och fragment. Genom en analys och en framställning av de fakta som finns under söker Marie Barthelsson denna problematik. Hennes vackra foton får en extra dimension genom att bilden kommenteras ganska torrt och sakligt med hjälp av utdrag av texter. Dessa texter är kopplade till polisutredning som berör motiven. De är klistrade i form av pappersremsor direkt på bildens passepartout. På så vis blir vi delaktiga på ett annat sätt i händelsen. Genom att klistra på texterna och använda sig av passepartouten och göra den till en del av verket, reduceras bilden till ett till synes rutinartat och ointressant utredningsdokument. Genom att göra så påkallar hon uppmärksamheten på en mycket viktig fråga som vi alla på ett eller annat sätt någon gång blivit eller troligtvis kommer att bli illa berörda av. Vi blir överraskade inför detta oväntade och verkligheten i hennes foton påträngande på ett helt annat sätt än vi väntat oss.

Marie Barthelsson skriver så här:

Detta projekt är baserat på ett verkligt brottsfall från 1964 där mannen med berått mod berövade livet på sin hustru genom strypning, varefter han sänkte kroppen invirad i taggtråd ned i en älv. Brottet hade ägt rum i mina hemtrakter och väckte stor uppmärksamhet som ”taggtrådsmordet”. Jag hade av en tillfällighet kommit över detta domslut och jag fångades av den välskrivna och detaljerade rapporten. Efter att jag läst rapporten från början till slut fascinerades jag så mycket av denna familjetragedi att jag hamnade på en resa tillbaka till det förflutna. Jag följde domslutet exakt genom att fotografera de i protokollet nämnda platserna fram till det ställe där kroppen sänktes i älven invirad i taggtråd. Att fotografera landskapet blev mitt sätt att berätta slutet på en historia om en kvinna som under en stor del av sitt liv fick utstå misshandel.

/utdrag från Galerie Rose Maries hemsida http://www.galerierosemarie.nu

———————————–

Mitt i eländet bryter ändå små ljuspunkter av medmänsklighet igenom. Men att det annars många gånger är den person som står dig närmast som är mest skadlig för dig visar en serie fotografier på Galleri Rosemarie. Marie Barthelsson pekar där på fotografiets benägenhet att dölja obehagliga sanningar. Miljöerna hon avbildar med kameran är bedrägligt harmlösa men tillhör inte den kategori bilder som man i första taget hänger upp på väggen ovanför soffan. Åtminstone inte om man inte är lagd åt det morbida hållet eller vet vad som ligger bakom.

/ utdrag från Konsten.net, Fotobiennalen Fotografi-i-fokus (3/3-1/4)

ENG

Marie Barthelsson’s work examines the way in which particular events can leave impressions upon a society and how these affect the people who witness these events. Over a long period of time such events create emotional images and fragments. Through an analysis and a presentation of facts sourced from archival material, Barthelsson creates work in order to interact with these histories. Her intricate photographs contain multi-layered meanings, achieved through interventions with the image and extracts from texts. These texts are linked to a police investigation concerning the motives for each event. They are presented as strips of paper pasted directly onto the mat of the photograph. This presentation gives the viewer extra information about the background of the images and allows them to become involved with the event. By pasting the texts directly onto the passe-partout, the space around the image becomes part of the work, the image itself is reduced to a seemingly routine and straightforward investigative document. In creating this juxtaposition between image and text, Barthelsson draws attention to an important issue that we all have at one time or another likely been negatively affected by. The viewer may be surprised by and the reality of her photos are intrusive in a completely different way than we expected.

Barthelsson writes as follows:

This project is based on a real crime from 1964 where a man with robbed his wife of her life by strangulation. After the event, he lowered his wife wrapped in barbed wire into a river. The crime had occurred in the place that I grew up in and was famously dubbed “the barbed wire murder”. I came across the original report by chance and I was captivated by the level of detail provided. After reading the report from beginning to end, I was so fascinated by this family tragedy that I undertook a photographic journey into the past. I followed the investigation by photographing the exact locations mentioned in report, right up to the place where the body wrapped in barbed wire had been submerged in the river. Photographing the landscape became my way of telling the end of a story about a woman, who for a large part of her life had endured abuse.

Excerpt from Galerie Rose Marie´s webpage

———————————–

In the midst of misery, small bright spots of humanity still break through. Marie Bathelsson’s series of photographs Protokoll exhibited at Galleri Rose Marie, examines the social phenomenon whereby often the person closest to you is the most harmful. Barthelsson points to the tendency whereby photography hides unpleasant truths. The environments she depicts with the camera are deceptively harmless but do not belong to the category of images that are hung on the wall above the sofa. Least not if you are aware of the dark story attached to these locations.

Excerpt from Konsten.net, Photo Biennial Photography-in-Focus (3 / 3-1 / 4)


Using Format